Παλαιά Διαθήκη Καινή Διαθήκη
ΓΕΝΕΣΙΣ
ΕΞΟΔΟΣ
ΛΕΥΙΤΙΚΟΝ
ΑΡΙΘΜΟΙ
ΔΕΥΤΕΡΟΝΟΜΙΟΝ
ΙΗΣΟΥΣ ΤΟΥ ΝΑΥΗ
ΚΡΙΤΑΙ
ΡΟΥΘ
ΒΑΣΙΛΕΙΩΝ Α΄
ΒΑΣΙΛΕΙΩΝ B΄
ΒΑΣΙΛΕΙΩΝ Γ΄
ΒΑΣΙΛΕΙΩΝ Δ΄
ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΩΝ Α΄
ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΩΝ Β΄
ΕΣΔΡΑΣ Α΄
ΕΣΔΡΑΣ Β΄
ΝΕΕΜΙΑΣ
ΤΩΒΙΤ
ΙΟΥΔΙΘ
ΕΣΘΗΡ
ΜΑΚΚΑΒΑΙΩΝ Α΄
ΜΑΚΚΑΒΑΙΩΝ Β΄
ΜΑΚΚΑΒΑΙΩΝ Γ΄
ΨΑΛΜΟΙ
ΙΩΒ
ΠΑΡΟΙΜΙΑΙ
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΗΣ
ΑΣΜΑ ΑΣΜΑΤΩΝ
ΣΟΦΙΑ ΣΟΛΟΜΩΝΤΟΣ
ΣΟΦΙΑ ΣΕΙΡΑΧ
ΩΣΗΕ
ΑΜΩΣ
ΜΙΧΑΙΑΣ
ΙΩΗΛ
ΟΒΔΙΟΥ
ΙΩΝΑΣ
ΝΑΟΥΜ
ΑΒΒΑΚΟΥΜ
ΣΟΦΟΝΙΑΣ
ΑΓΓΑΙΟΣ
ΖΑΧΑΡΙΑΣ
ΜΑΛΑΧΙΑΣ
ΗΣΑΪΑΣ
ΙΕΡΕΜΙΑΣ
ΒΑΡΟΥΧ
ΘΡΗΝΟΙ ΙΕΡΕΜΙΟΥ
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΙΕΡΕΜΙΟΥ
ΙΕΖΕΚΙΗΛ
ΔΑΝΙΗΛ - ΒΗΛ ΚΑΙ ΔΡΑΚΩΝ
ΜΑΚΚΑΒΑΙΩΝ Δ΄
ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ
ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ
ΚΑΤΑ ΛΟΥΚΑΝ
ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ
ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ
ΠΡΟΣ ΡΩΜΑΙΟΥΣ
ΠΡΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ Α΄
ΠΡΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ Β΄
ΠΡΟΣ ΓΑΛΑΤΑΣ
ΠΡΟΣ ΕΦΕΣΙΟΥΣ
ΠΡΟΣ ΦΙΛΙΠΠΗΣΙΟΥΣ
ΠΡΟΣ ΚΟΛΟΣΣΑΕΙΣ
ΠΡΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ Α΄
ΠΡΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ Β΄
ΠΡΟΣ ΤΙΜΟΘΕΟΝ Α΄
ΠΡΟΣ ΤΙΜΟΘΕΟΝ Β΄
ΠΡΟΣ ΤΙΤΟΝ
ΠΡΟΣ ΦΙΛΗΜΟΝΑ
ΠΡΟΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΙΑΚΩΒΟΥ
Α΄ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΕΤΡΟΥ
Β΄ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΕΤΡΟΥ
Α΄ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΙΩΑΝΝΟΥ
Β΄ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΙΩΑΝΝΟΥ
Γ΄ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΙΩΑΝΝΟΥ
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΙΟΥΔΑ
ΑΠΟΚΑΛΥΨΙΣ ΙΩΑΝΝΟΥ
Ἐννόημα
! Σύμφωνα μέ τά δεδομένα τῆς εὐαγγελικῆς ἱστορίας ὁ Χριστός πρέπει νά ἀναστήθηκε τό πρωί τῆς Κυριακῆς, τήν 4η φυλακή τῆς νύχτας, δηλαδή μεταξύ 3 καί 6 ἡ ὥρα.
 
! Γιά νά ‘ναι λαμπρή ἡ ἡμέρα τοῦ Πάσχα, ὅπως Λαμπρή τήν ὀνόμαζαν οἱ παλαιότεροι, πρωί-πρωί πρέπει νά χτυποῦν οἱ καμπάνες, ὅπως τά Χριστούγεννα. Καθώς μάλιστα ἰδιαίτερα εὐνοεῖ καί ἡ ἐποχή, μέσα στήν ἀνοιξιάτικη ἀτμόσφαιρα θά χαίρονται καί θ’ ἀπολαμβάνουν πραγματικά οἱ πιστοί στήν ἀναστάσιμη ἀκολουθία τή Λαμπρή τους.
 
Πότε ἔγινε ἡ Ἀνάσταση;
Σάκκος Στέργιος (Ὁμότιμος καθηγητὴς τοῦ ΑΠΘ)



Τά Εὐαγγέλια δέν ἀναφέρουν πότε ἔγινε ἡ ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ. Τό μόνο πού μᾶς πληροφοροῦν εἶναι ὅτι τό πρωί «τῆς μιᾶς σαββάτων», δηλαδή τό πρωί τῆς δικῆς μας Κυριακῆς ἡμέρας, οἱ μυροφόρες βρῆκαν κενό τό μνῆμα καί οἱ ἄγγελοι τίς ἀπηύθυναν τό μήνυμα ὅτι ὁ Χριστός ἠγέρθη.

Σύμφωνα μέ τά δεδομένα τῆς εὐαγγελικῆς ἱστορίας ὁ Χριστός πρέπει νά ἀναστήθηκε τό πρωί τῆς Κυριακῆς, τήν 4η φυλακή τῆς νύχτας, δηλαδή μεταξύ 3 καί 6 ἡ ὥρα.

Πράγματι, ὁ Κύριος πέθανε πάνω στό σταυρό στίς 3 περίπου τό ἀπόγευμα τῆς Παρασκευῆς. Ἀφοῦ ἔμεινε τρεῖς μέρες στόν ἅδη, ὅπως λένε οἱ προφητεῖες, πρέπει ἡ παραμονή του στό τάφο νά πῆρε καί ὧρες ἀπό τήν Κυριακή· ὁπότε ἔχουμε Παρασκευή, Σάββατο καί μέρος τῆς Κυριακῆς στόν ἅδη μέ τούς νεκρούς, καί Κυριακή χαράματα ἡ Ἀνάσταση.

Πρίν ἀκόμη oι μυροφόρες φθάσουν στό μνῆμα, ὁ Ἰησοῦς Χριστός εἶχε ἀναστηθεῖ, ἐνῶ οἱ ρωμαῖοι στρατιῶτες φύλαγαν ἕναν ἄδειο τάφο! Ὁ σεισμός, πού ἔγινε ἀργότερα καί ἀποκύλισε τό λίθο τοῦ τάφου, δέν ἦταν γιά νά ἀναστηθεῖ ὁ Κύριος, ἀλλά γιά νά διαπιστωθεῖ ἡ Ἀνάσταση.

Ἡ σωστότερη ὥρα γιά νά γιορτάζουμε τήν Ἀνάσταση εἶναι, λοιπόν, πρωί-πρωί τήν Κυριακή. Ὁ ἑορτασμός κατά τά μεσάνυχτα τοῦ Μεγάλου Σαββάτου καί ἱστορικά δέν στέκεται ἀλλά καί πρακτικά δέν ἐξυπηρετεῖ. Τή νυκτερινή αὐτή ὥρα τά πλήθη, οἱ ἀδιάφοροι καί τυπικοί χριστιανοί, παίρνουν τή λαμπάδα τους καί τό κόκκινο αὐγό καί στέκονται ἀπό μία συνήθεια στό προαύλιο τοῦ ναοῦ, μέχρι νά ἀκουστεῖ τό «Χριστός ἀνέστη». Καί μόλις ἀρχίσει ὁ Ὄρθρος καί ἀκουστεῖ τό «Ἀναστήτω ὁ Θεός καί διασκορπισθήτωσαν οἱ ἐχθροί αὐτοῦ», σάν γιά νά ἐπιβεβαιώσουν τήν προφητεία, σηκώνονται καί φεύγουν στό σπίτι τους. Τρέχουν νά ἀπολαύσουν τή μαγειρίτσα, περιφρονώντας τό θεῖο τραπέζι μέ τό μόσχο τό σιτευτό.

Ἀλλά καί γιά τούς πιστούς ἡ ὥρα αὐτή εἶναι κόπος καί ταλαιπωρία. Κουρασμένοι καί νυσταγμένοι δέν μποροῦν νά ἀπολαύσουν τή μεγάλη γιορτή.

Γιά νά ‘ναι λαμπρή ἡ ἡμέρα τοῦ Πάσχα, ὅπως Λαμπρή τήν ὀνόμαζαν οἱ παλαιότεροι, πρωί-πρωί πρέπει νά χτυποῦν οἱ καμπάνες, ὅπως τά Χριστούγεννα. Καθώς μάλιστα ἰδιαίτερα εὐνοεῖ καί ἡ ἐποχή, μέσα στήν ἀνοιξιάτικη ἀτμόσφαιρα θά χαίρονται καί θ’ ἀπολαμβάνουν πραγματικά οἱ πιστοί στήν ἀναστάσιμη ἀκολουθία τή Λαμπρή τους.


 
Bookmark and Share
Συναφείς παραπομπές από την Αγία Γραφή
     

Πῶς ἰσορροποῦμε;

(Ἁπλοποιημένη μορφὴ κειμένου τοῦ Ἁγίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου περὶ τῶν βασικῶν ἐντολῶν τοῦ Εὐαγγελίου. Ὁ καλύτερος καθρέφτης, ὁ καθρέφτης τῆς Ἀγάπης τοῦ Θεοῦ. Ὅταν ἔρχονται τὰ προβλήματα, τὰ ψυχικὰ καὶ τὰ κοινωνικὰ, ἐκεῖ ρίχνουμε τὴν ματιά μας γιὰ νὰ μπορέσουμε νὰ βροῦμε τὴν ἰσορροπία μας· τὶ μᾶς φταίει.)

Ἀπαντᾶ ὁ Ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης