Παλαιά Διαθήκη Καινή Διαθήκη
ΓΕΝΕΣΙΣ
ΕΞΟΔΟΣ
ΛΕΥΙΤΙΚΟΝ
ΑΡΙΘΜΟΙ
ΔΕΥΤΕΡΟΝΟΜΙΟΝ
ΙΗΣΟΥΣ ΤΟΥ ΝΑΥΗ
ΚΡΙΤΑΙ
ΡΟΥΘ
ΒΑΣΙΛΕΙΩΝ Α΄
ΒΑΣΙΛΕΙΩΝ B΄
ΒΑΣΙΛΕΙΩΝ Γ΄
ΒΑΣΙΛΕΙΩΝ Δ΄
ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΩΝ Α΄
ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΩΝ Β΄
ΕΣΔΡΑΣ Α΄
ΕΣΔΡΑΣ Β΄
ΝΕΕΜΙΑΣ
ΤΩΒΙΤ
ΙΟΥΔΙΘ
ΕΣΘΗΡ
ΜΑΚΚΑΒΑΙΩΝ Α΄
ΜΑΚΚΑΒΑΙΩΝ Β΄
ΜΑΚΚΑΒΑΙΩΝ Γ΄
ΨΑΛΜΟΙ
ΙΩΒ
ΠΑΡΟΙΜΙΑΙ
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΗΣ
ΑΣΜΑ ΑΣΜΑΤΩΝ
ΣΟΦΙΑ ΣΟΛΟΜΩΝΤΟΣ
ΣΟΦΙΑ ΣΕΙΡΑΧ
ΩΣΗΕ
ΑΜΩΣ
ΜΙΧΑΙΑΣ
ΙΩΗΛ
ΟΒΔΙΟΥ
ΙΩΝΑΣ
ΝΑΟΥΜ
ΑΒΒΑΚΟΥΜ
ΣΟΦΟΝΙΑΣ
ΑΓΓΑΙΟΣ
ΖΑΧΑΡΙΑΣ
ΜΑΛΑΧΙΑΣ
ΗΣΑΪΑΣ
ΙΕΡΕΜΙΑΣ
ΒΑΡΟΥΧ
ΘΡΗΝΟΙ ΙΕΡΕΜΙΟΥ
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΙΕΡΕΜΙΟΥ
ΙΕΖΕΚΙΗΛ
ΔΑΝΙΗΛ - ΒΗΛ ΚΑΙ ΔΡΑΚΩΝ
ΜΑΚΚΑΒΑΙΩΝ Δ΄
ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ
ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ
ΚΑΤΑ ΛΟΥΚΑΝ
ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ
ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ
ΠΡΟΣ ΡΩΜΑΙΟΥΣ
ΠΡΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ Α΄
ΠΡΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ Β΄
ΠΡΟΣ ΓΑΛΑΤΑΣ
ΠΡΟΣ ΕΦΕΣΙΟΥΣ
ΠΡΟΣ ΦΙΛΙΠΠΗΣΙΟΥΣ
ΠΡΟΣ ΚΟΛΟΣΣΑΕΙΣ
ΠΡΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ Α΄
ΠΡΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ Β΄
ΠΡΟΣ ΤΙΜΟΘΕΟΝ Α΄
ΠΡΟΣ ΤΙΜΟΘΕΟΝ Β΄
ΠΡΟΣ ΤΙΤΟΝ
ΠΡΟΣ ΦΙΛΗΜΟΝΑ
ΠΡΟΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΙΑΚΩΒΟΥ
Α΄ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΕΤΡΟΥ
Β΄ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΕΤΡΟΥ
Α΄ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΙΩΑΝΝΟΥ
Β΄ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΙΩΑΝΝΟΥ
Γ΄ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΙΩΑΝΝΟΥ
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΙΟΥΔΑ
ΑΠΟΚΑΛΥΨΙΣ ΙΩΑΝΝΟΥ
Τίτλος:Ποιά ἦταν ἡ Ψωροκώσταινα;
Συγγραφέας: Δαδιώτης Εὐ.
Κατηγορία:Ἀπαντήσεις γόνιμες καί εὔστοχες
Θέμα: Ἐλλάδα, Θυσία, Ἕλληνες, Φτώχεια, Ἀγάπη στὴν πατρίδα
Πηγή/Έκδοση:Αἰγαιοπελαγίτικα, τεῦχος 13
Χρ.Έκδοσης:
Ἐννόημα
! Δὲν ἔχω τίποτα ἄλλο ἀπὸ αὐτὸ τὸ ἀσημένιο δαχτυλίδι κι αὐτὸ τὸ γρόσι. Αὐτὰ τὰ τιποτένια προσφέρω στὸ μαρτυρικὸ Μεσολόγγι», εἶπε περήφανα ἡ γριὰ πλύστρα Χατζηκώσταινα καὶ τὰ ἄφησε πάνω στὸ τραπέζι ποὺ εἶχε στήσει στὴν πλατεία τοῦ Ναυπλίου ἡ ἐρανικὴ ἐπιτροπή, ἐκείνη τὴν Κυριακή του 1826.
 
! Ὅταν ἔφτασε ὁ Καποδίστριας στὴν Ἑλλάδα, τὴ συμμάζεψε κι ὅταν ἵδρυσε τὸ ὀρφανοτροφεῖο, ἡ Πανωραία, ποὺ τώρα ἔγινε γνωστὴ μὲ τὸ παρανόμι «Ψωροκώσταινα», προσφέρθηκε νὰ πλένει τὰ ροῦχα τῶν ὀρφανῶν χωρὶς καμιὰ πληρωμή...
 
Ποιά ἦταν ἡ Ψωροκώσταινα;
Δαδιώτης Εὐ.


 


Στὴν ἐποχὴ ποὺ κυβερνοῦσε τὴν Ἑλλάδα ὁ Καποδίστριας ζοῦσε στὸ Ναύπλιο μιὰ ζητιάνα, ποὺ τὴ φώναζαν «Ψωροκώσταινα».

Σὲ μία λοιπὸν συνεδρίαση τῆς Συνέλευσης, κάποιος θέλοντας νὰ πεῖ γιὰ τὴ φτώχεια τοῦ Ἑλληνικοῦ Δημοσίου, τὸ παρομοίασε μὲ τὴν πασίγνωστη ζητιάνα.

Ἀπὸ τότε ἡ λέξη ἐπαναλήφθηκε στὶς συζητήσεις καὶ τελικὰ ἐπικράτησε. Μόνο πού, ὅταν λέγεται τώρα δὲν ἐννοεῖ τὸ Ἑλληνικὸ Δημόσιο, ἀλλὰ ὁλόκληρη τὴ χώρα...

Ἡ ὅλη ἱστορία τῆς Ψωροκώσταινας (Εὐ. Δαδιώτης, «Αἰγαιοπελαγίτικα» τεῦχος 13) εἶναι ἡ ἑξῆς: «Δὲν ἔχω τίποτα ἄλλο ἀπὸ αὐτὸ τὸ ἀσημένιο δαχτυλίδι κι αὐτὸ τὸ γρόσι. Αὐτὰ τὰ τιποτένια προσφέρω στὸ μαρτυρικὸ Μεσολόγγι», εἶπε περήφανα ἡ γριὰ πλύστρα Χατζηκώσταινα καὶ τὰ ἄφησε πάνω στὸ τραπέζι ποὺ εἶχε στήσει στὴν πλατεία τοῦ Ναυπλίου ἡ ἐρανικὴ ἐπιτροπή, ἐκείνη τὴν Κυριακή του 1826.

Ὕστερα ἀπὸ αὐτὴ τὴν ἀπρόσμενη χειρονομία, κάποιος ἀπὸ τὸ πλῆθος φώναξε: «Γιὰ δεῖτε, ἡ πλύστρα ἡ Ψωροκώσταινα πρώτη πρόσφερε τὸν ὀβολό της.»

Κι ἀμέσως τὸ φιλότιμο πῆρε καὶ ἔδωσε. Βροχὴ πέφταν πάνω στὸ τραπέζι λίρες, γρόσια καὶ ἀσημικά. Αὐτὴ ἦταν ἡ συνέχεια τῆς φτωχῆς προσφορᾶς τῆς πλύστρας Χατζηκώσταινας, ποὺ ἀπὸ ἐκείνη τὴ στιγμὴ ἀπαθανατίστηκε μὲ τὸ παρατσούκλι «Ψωροκώσταινα». Καὶ τὸ παρανόμι αὐτὸ κόλλησε ἔπειτα στὴν Ἑλλάδα.


Ἀλλά, ποιὰ ἦταν αὐτὴ ἡ «Ψωροκώσταινα»;

Ἦταν ἡ κάποτε ἀρχόντισσα τῶν Κυδωνιῶν, τοῦ Ἀϊβαλιοῦ, Πανωραία Χατζηκώστα, σύζυγος πάμπλουτου Ἀϊβαλιώτη ἐμπόρου, ποὺ φημιζότανε ὄχι μόνο γιὰ τὰ πλούτη τοῦ ἄνδρα της, μὰ καὶ γιὰ τὰ πολλὰ δικά της κι ἀκόμα γιὰ τὴν ὀμορφιά της.

Ὅταν ἀργότερα οἱ Τοῦρκοι πυρπόλησαν τὴν πολιτεία τοῦ Ἀϊβαλί, καὶ ἔσφαξαν ἄνδρες καὶ γυναικόπαιδα, ἀνάμεσα σὲ αὐτοὺς ποὺ σώθηκαν ἦταν καὶ ἡ ἀρχόντισσα Πανωραία Χατζηκώστα, ποὺ εἶδε νὰ σφάζουν οἱ Τοῦρκοι τὸν ἄνδρα της καὶ τὰ παιδιά της. Κατὰ καλή της τύχη ἕνας ναύτης τὴν βοήθησε καὶ μαζὶ μὲ ἄλλους τὴν ἀνέβασε σὲ ἕνα καράβι ποὺ ξεμπάρκαρε στὰ Ψαρά.

Ἐκεῖ ἀναγνωρίστηκε ἀπὸ τὸν ὁμοιοπαθῆ της Βενιαμὶν τὸν Λέσβιο, τὴν προστάτεψε καὶ τὸν ἀκολούθησε στὴν Πελοπόννησο. Στὸ Ναύπλιο, ὁ Βενιαμὶν παρέδιδε μαθήματα γιὰ νὰ ζήσει καὶ ἡ Πανωραία, γιὰ νὰ ζήσει, ἄρχισε νὰ ξενοπλένει καὶ ἀργότερα, μὲ σαλεμένα σχεδὸν τὰ λογικά της, ζητιάνευε στοὺς δρόμους τοῦ Ναυπλίου.

Ἔπειτα ἀπὸ τὸ περιστατικὸ τοῦ ἐράνου στὸ Ναύπλιο, ὅταν ἔφτασε ὁ Καποδίστριας στὴν Ἑλλάδα, τὴ συμμάζεψε κι ὅταν ἵδρυσε τὸ ὀρφανοτροφεῖο, ἡ Πανωραία, ποὺ τώρα ἔγινε γνωστὴ μὲ τὸ παρανόμι «Ψωροκώσταινα», προσφέρθηκε νὰ πλένει τὰ ροῦχα τῶν ὀρφανῶν χωρὶς καμιὰ πληρωμή...



 
Bookmark and Share
Συναφείς παραπομπές από την Αγία Γραφή
     

Ἡ Θεία Λειτουργία

Ἡ Ἐκκλησία εἶναι ὁ λαὸς τοῦ Θεοῦ, καὶ ἑπομένως ἡ θεία Λειτουργία, σὰν δημόσιο ἔργο, γίνεται γιὰ τὸ λαὸ τοῦ Θεοῦ ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸ λαό. Γιατί δὲν λειτουργοῦν μόνοι τους οὔτε μυστικὰ οἱ ἱερεῖς τῆς Ἐκκλησίας, ἀλλὰ κάθε φορὰ ὁ λαὸς τοῦ Θεοῦ μὲ τοὺς ἱερεῖς του τελοῦν τὴ θεία Λειτουργία. Ὅταν λέμε λαὸς τοῦ Θεοῦ, δὲν ἐννοοοῦμε χωριστά τοὺς λαϊκοὺς ἀπὸ τοὺς κληρικούς, ἀλλὰ καὶ τοὺς λαϊκοὺς καὶ τοὺς κληρικοὺς· ὅλοι μαζὶ καὶ λαϊκοὶ καὶ κληρικοὶ εἴμαστε ὁ λαὸς τοῦ Θεοῦ.