Παλαιά Διαθήκη Καινή Διαθήκη
ΓΕΝΕΣΙΣ
ΕΞΟΔΟΣ
ΛΕΥΙΤΙΚΟΝ
ΑΡΙΘΜΟΙ
ΔΕΥΤΕΡΟΝΟΜΙΟΝ
ΙΗΣΟΥΣ ΤΟΥ ΝΑΥΗ
ΚΡΙΤΑΙ
ΡΟΥΘ
ΒΑΣΙΛΕΙΩΝ Α΄
ΒΑΣΙΛΕΙΩΝ B΄
ΒΑΣΙΛΕΙΩΝ Γ΄
ΒΑΣΙΛΕΙΩΝ Δ΄
ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΩΝ Α΄
ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΩΝ Β΄
ΕΣΔΡΑΣ Α΄
ΕΣΔΡΑΣ Β΄
ΝΕΕΜΙΑΣ
ΤΩΒΙΤ
ΙΟΥΔΙΘ
ΕΣΘΗΡ
ΜΑΚΚΑΒΑΙΩΝ Α΄
ΜΑΚΚΑΒΑΙΩΝ Β΄
ΜΑΚΚΑΒΑΙΩΝ Γ΄
ΨΑΛΜΟΙ
ΙΩΒ
ΠΑΡΟΙΜΙΑΙ
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΗΣ
ΑΣΜΑ ΑΣΜΑΤΩΝ
ΣΟΦΙΑ ΣΟΛΟΜΩΝΤΟΣ
ΣΟΦΙΑ ΣΕΙΡΑΧ
ΩΣΗΕ
ΑΜΩΣ
ΜΙΧΑΙΑΣ
ΙΩΗΛ
ΟΒΔΙΟΥ
ΙΩΝΑΣ
ΝΑΟΥΜ
ΑΒΒΑΚΟΥΜ
ΣΟΦΟΝΙΑΣ
ΑΓΓΑΙΟΣ
ΖΑΧΑΡΙΑΣ
ΜΑΛΑΧΙΑΣ
ΗΣΑΪΑΣ
ΙΕΡΕΜΙΑΣ
ΒΑΡΟΥΧ
ΘΡΗΝΟΙ ΙΕΡΕΜΙΟΥ
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΙΕΡΕΜΙΟΥ
ΙΕΖΕΚΙΗΛ
ΔΑΝΙΗΛ - ΒΗΛ ΚΑΙ ΔΡΑΚΩΝ
ΜΑΚΚΑΒΑΙΩΝ Δ΄
ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ
ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ
ΚΑΤΑ ΛΟΥΚΑΝ
ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ
ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ
ΠΡΟΣ ΡΩΜΑΙΟΥΣ
ΠΡΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ Α΄
ΠΡΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ Β΄
ΠΡΟΣ ΓΑΛΑΤΑΣ
ΠΡΟΣ ΕΦΕΣΙΟΥΣ
ΠΡΟΣ ΦΙΛΙΠΠΗΣΙΟΥΣ
ΠΡΟΣ ΚΟΛΟΣΣΑΕΙΣ
ΠΡΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ Α΄
ΠΡΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ Β΄
ΠΡΟΣ ΤΙΜΟΘΕΟΝ Α΄
ΠΡΟΣ ΤΙΜΟΘΕΟΝ Β΄
ΠΡΟΣ ΤΙΤΟΝ
ΠΡΟΣ ΦΙΛΗΜΟΝΑ
ΠΡΟΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΙΑΚΩΒΟΥ
Α΄ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΕΤΡΟΥ
Β΄ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΕΤΡΟΥ
Α΄ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΙΩΑΝΝΟΥ
Β΄ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΙΩΑΝΝΟΥ
Γ΄ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΙΩΑΝΝΟΥ
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΙΟΥΔΑ
ΑΠΟΚΑΛΥΨΙΣ ΙΩΑΝΝΟΥ
Τίτλος:Τὸ μυστήριο τῆς Ἐξομολόγησης
Συγγραφέας: Ἄγνωστος συγγραφεύς
Κατηγορία:Εἰκαστικά
Θέμα: Ζωγραφική, Ἐξομολόγηση
Πηγή/Έκδοση:www.byzantinemuseum.gr
Χρ.Έκδοσης:Περίπου 1800
Ἐννόημα
Τὸ μυστήριο τῆς Ἐξομολόγησης
Ἄγνωστος συγγραφεύς



 




Ἡ πολυμορφία τοῦ 18ου αἰώνα

Χρονολόγηση: Τέλη 18ου - ἀρχὲς 19ου αἰώνα

Διαστάσεις (ἐκ.μ.): 118x75

Ὁ πίνακας ἐπιγράφεται «ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΤΑΡΙΟΝ». Σκοπὸς του εἶναι νὰ δείξει τὴν ἀξία τοῦ μυστηρίου τῆς ἐξομολόγησης, ἐπισείοντας τὴν ἀπειλὴ τῆς τιμωρίας (παράσταση τῆς Κόλασης κάτω) καὶ ταυτόχρονα προβάλλοντας τὴν προσδοκία τῆς ἐπιβράβευσης (παράσταση τοῦ Παραδείσου ἐπάνω ἀριστερά). Ἡ φράση τοῦ Χριστοῦ «ΛΕΓΩ ΓΑΡ ΥΜΙΝ ΟΤΙ ΧΑΡΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΕΝ ΟΥΡΑΝΩ ΕΠΙ ΕΝΙ ΑΜΑΡΤΩΛΩ [ΜΕΤΑΝΟΟΥΝΤΙ]» («Σᾶς βεβαιώνω πὼς ὅταν ἕνας ἁμαρτωλὸς μετανοεῖ, στὸν οὐρανὸ ὑπάρχει μεγάλη χαρά»), ἡ ὁποία εἶναι γραμμένη στὸ χειρόγραφο ποὺ κρατοῦν ξεδιπλωμένο οἱ ἄγγελοι (εἰλητάριο), εἶναι παρμένη ἀπὸ τὴν παραβολὴ τοῦ ἀπολωλότος προβάτου (Λουκᾶς 15.7).

Τὸ θέμα αὐτὸ ἀπεικονίζουν δύο ἀκόμη πίνακες τοῦ Βυζαντινοῦ Μουσείου, ὁ ἕνας ἀπὸ τοὺς ὁποίους ἀποδίδεται στὸν Σίφνιο ζωγράφο Ἀγάπιο Πρόκο. Καὶ στὰ τρία ἔργα ἡ εἰκονογραφία εἶναι βασικὰ ἡ ἴδια. Ἡ πηγή της θὰ πρέπει νὰ ἀναζητηθεῖ γεωγραφικὰ ὄχι ἁπλῶς στὴ Μικρὰ Ἀσία, ἀπὸ ὅπου προέρχονται μὲ βεβαιότητα τουλάχιστον τὰ δύο ἀπὸ τὰ τρία ἔργα, ἀλλὰ μᾶλλον στὴν ἴδια τὴν Κωνσταντινούπολη.

Ὁ πίνακας ἔχει ζωγραφιστεῖ μὲ τὴν τεχνική τῆς αὐγοτέμπερας. Φέρει τὰ χαρακτηριστικὰ φορητῆς εἰκόνας, ἀλλά, μολονότι παριστάνει καὶ ἱερὰ πρόσωπα, δὲν μπορεῖ νὰ θεωρηθεῖ λατρευτικὸ ἀντικείμενο. Ἡ ἴδια δυσκολία ἀφορᾶ καὶ σὲ ἄλλες παραστάσεις τῆς ἐποχῆς αὐτῆς. Ὅλες ἔχουν ζωγραφιστεῖ ἀπὸ ζωγράφους ποὺ ἡ βασική τους καλλιτεχνικὴ ἐκπαίδευση περιλάμβανε τὴ δημιουργία φορητῶν εἰκόνων, προορισμένων νὰ λειτουργήσουν ὡς ἀντικείμενα λατρείας. Οἱ συγκεκριμένες παραστάσεις ὅμως ἔχουν μᾶλλον ἠθικὸ καὶ διδακτικὸ χαρακτήρα.



 
Bookmark and Share
Συναφείς παραπομπές από την Αγία Γραφή
     

Πῶς ἰσορροποῦμε;

(Ἁπλοποιημένη μορφὴ κειμένου τοῦ Ἁγίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου περὶ τῶν βασικῶν ἐντολῶν τοῦ Εὐαγγελίου. Ὁ καλύτερος καθρέφτης, ὁ καθρέφτης τῆς Ἀγάπης τοῦ Θεοῦ. Ὅταν ἔρχονται τὰ προβλήματα, τὰ ψυχικὰ καὶ τὰ κοινωνικὰ, ἐκεῖ ρίχνουμε τὴν ματιά μας γιὰ νὰ μπορέσουμε νὰ βροῦμε τὴν ἰσορροπία μας· τὶ μᾶς φταίει.)

Ἀπαντᾶ ὁ Ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης